T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ÇORUM / İSKİLİP - Yavu Ahmet Hamid Çağıl Ortaokulu

Okulda deprem anı ve tahliye

OKULDA DEPREM ANI ve TAHLİYE TATBİKATI AŞAMALARI

07-03-2022





































OKULDA DEPREM ANI ve TAHLİYE TATBİKATI AŞAMALARI

Okullarda deprem anı ve tahliye tatbikatı aşamaları aşağıdaki gibidir;

Deprem Anı Uygulaması (Çök-Kapan-Tutun Hareketi):

• Okulda deprem anı uygulaması, ders saatinde ve kapalı alanda (sınıf, laboratuvar,

kütüphane vb.) yapılıyor ise öğretmenin "Deprem!" diye bağırması veya bir anons ile başlar.

• Öğrenciler ve öğretmen sakin kalarak bulunulan yerde Çök-Kapan-Tutun hareketini

yaparlar:

* Pencerelerden, raf, dolap veya benzeri ağır ve sabitlenmemiş eşyalardan uzak,

güvenli bir alanda veya sağlam bir nesnenin yanında (örn. sıranın yanında) veya

altında "Çök".

* Özellikle sırt pencerelere dönük bir şekilde "Kapan"arak bir elle baş ve enseyi

düşen nesnelerden koru.

* Tehlike sona erene kadar (ikinci bir uyarıya kadar) yanındaki büyük ve ağır

eşyalara (örn. sıranın ayaklarına) "Tutun"arak kendini sabitle (Hiçbir eşyanın

olmaması halinde bir el yere konularak destek alınır). Tutunulan kolun üzerine

yüz koyularak düşen cisim ve nesnelerden yüz ve gözler korunur.

• Deprem uygulaması anında, açık alanda bulunuluyorsa dışarıda kalmaya devam edilir.

Binalardan, direklerden, duvar diplerinden uzakta durulur. Binalardan düşebilecek cam

kırıkları, sıva gibi nesnelere karşı bulunulan yerde yine Çök-Kapan-Tutun hareketi

yapılır.

• İkinci uyarı veya anons ile depremin bittiği bilgisi verilir ve tahliye aşamasına geçilir.

Tahliye Tatbikatı:

• İkinci anons ile öğrenciler ve öğretmenler, okul idaresi tarafından belirlenmiş olan

tahliye güzergahında, öncelik ve sınıf sırasına göre tek sıra halinde, Acil Çıkış (yangın)

merdivenleri veya merdivenlerin duvara yakın olan taraftan başın üstüne kitap veya ellerle

koruyarak dışarıya çıkarlar.

• Öğretmen, tahliye esnasında öğrencileri yönlendirir, engelli öğrenci var ise en son o

öğrencinin tahliyesini sağlayarak sınıfı ve binayı boşaltır. Engelli kişinin tahliyesinde

gerektiğinde diğer öğrenciler (ortaokul ve lise seviyesinde) de destek verir.

• Okul Afet ve Acil Durum Planında önceden belirlenmiş olan "Acil Durum Toplanma

Alanı"nda; binalardan, elektrik direkleri ve panosundan, yapısal olmayan düşebilecek

nesnelerden uzak, okul bahçesinde her sınıf kendi içinde halka oluşturacak şekilde bekler.

• Sınıf öğretmenleri tarafından yoklama yapılarak toplanma alanında eksik olan öğrenci,

öğretmen ve personel tespiti yapılır.

• Okul idaresi tarafından önceden hazırlanan "Okul Afet ve Acil Durum Planı"

kapsamında oluşturulan "Arama-Kurtarma ve İlkyardım Ekibi", "Tahliye, Güvenlik ve Aile

İlişkileri Ekibi" ve "Tespit – Onarım İyileştirme Ekibi" müdahale sürecine ait görevlerini yerine

getirirler.

• Herkesin okulu terk ettiğinden emin olunur.

• Okulun elektrik, su ve doğalgazı kesilir.

• Acil durum toplanma alanına toplanan öğrenci, öğretmen ve personelin güvenli alanda

beklemeleri, yetkililerin yönlendirmesi yapılana kadar okuldan kimsenin ayrılmaması sağlanır.

• Okul idaresi veya yetkilendirilen tatbikat sorumluları, tatbikatı gözlemleyerek form ve

kontrol listelerini doldururlar.

• Tatbikatın sonunda kısa bir değerlendirme yapılarak tatbikatta yaşanan olumlu ve

olumsuz yönlere ilişkin okul idaresi, öğretmen, öğrenci ve ekip sorumluları geribildirim

verirler, acil durumlarda nasıl daha etkin müdahale sağlanabileceğine yönelik öneriler

geliştirilir. Tatbikat raporu sorumlu kişilerce hazırlanır.

 

Eğitim Dairesi Başkanlığı

Üniversiteler Mah. Dumlupınar Bulvarı No: 159 06800 Çankaya /

Ankara 0 (312) 258 23 23 • 0 (312) 258 20 82 www.afad.gov.tr

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 07.03.2022 - Güncelleme: 07.03.2022 13:39 - Görüntülenme: 157
  Beğen | 0  kişi beğendi